Corrianne Gijsbertsen
tel: 0626940096
email: info@pmtbennekom.nl
Voorbeelden
Pascal is een jongen die veel buikpijn heeft en het liefst alleen op
zijn kamer speelt. Op school heeft hij geen vriendjes en durft hij niet
met de andere kinderen mee te spelen op het plein. Soms wordt hij
uitgedaagd door de andere jongens en pesten ze hem. Pascal weet
dan niet goed hoe hij moet reageren. Zijn vader vertelt hem dat hij
gewoon terug moet slaan, maar dat durft hij niet. Moeder herkent
de verlegenheid bij zichzelf en wenst haar zoon een gemakkelijker
schooltijd toe dan ze zelf heeft gehad.
Tijdens de tweede PMT-observatie lopen Pascal en de therapeut met
een stok tussen hun platte handen door de ruimte, vooruit,
achteruit, rondjes. De therapeut stopt soms en dan stopt Pascal ook.
Hij volgt alle bewegingen die de therapeut maakt en laat zich alle
kanten op leiden. De therapeut kan hem letterlijk in een hoek
duwen. Pascal kijkt gespannen, maar geeft geen reactie. Bij het
nabespreken vraagt de therapeut hoe hij het ervaren heeft. Pascal
zegt dat het goed ging. Na even verder praten blijkt dat Pascal niet in
de hoek wilde staan en wordt besproken wat hij had willen/kunnen
doen. Als de oefening voor de tweede keer wordt gestart, duwt
Pascal voorzichtig tegen de stok om aan te geven wanneer hij ergens
niet heen wil, langzaam krijgt hij er lol in en gaat hij zelf de therapeut
een kant op sturen.
Op deze wijze leert Pascal eerst individueel en mogelijk later in een
groepje om meer voor zichzelf op te komen.